Näin aloitat henkilöbrändäyksen

Liityin Twitteriin maaliskuussa 2010 – siis reilut viisi vuotta sitten. Miksi? En enää muista, mutta vasta viime syksynä innostuin oikeasti twiittaamaan, bloggaamaan ja osallistumaan LinkedInissä rakentaakseni ja vahvistaakseni omaa henkilöbrändiäni. Tämä osa tarinaa kertoo miten brändäyksessä pääsee nopeasti alkuun.

pow jpg

Brändi = osaaminen?

Onko henkilöbrändi yhtä kuin osaaminen? Mielestäni vastaus on kyllä ja ei. Henkilöbrändillä voi tuoda esiin omaa henkilökohtaista osaamista, jota on muutoin haastavaa saattaa näkyvään muotoon. Tätä näkökulmaa tukee myös LinkedIn, jonne on helppo työhistorian ja koulutuksen lisäksi lisätä ja ylläpitää verkostoni validoimat taidot eli skilssit.

Brändi ei kuitenkaan kerro kaikkea osaamistani, kuten esimerkiksi sitä, että pystyn tarvittaessa teroittamaan moottorisahan tylsyneen terän tai, että osaan itse leikkata omat hiukseni. Henkilöbrändiä ei siis ole kokonaiskuva osaamisesta vaan varta vasten valittu osajoukko asian kannalta merkityksellisistä tiedoista ja taidoista.

So what?

Pari vuotta sitten eräässä työhaastattelussa yrityksen talousjohtaja kysyi ikääni, ikään kuin sillä olisi tehtävän tai osaamiseni kannalta suuri merkitys. Työkokemukseni hän oli varmasti jo lukenut CV:stäni ja osaamiseni oli nähtävissä julkisesti LinkedInstä, mutta ilmeisesti jotain olennaista informaatiota puuttui.
 

Oman, ja ennen kaikkea olennaisen, osaamisen julkituominen on verkostuneiden markkinoiden aikakaudella yhä tärkeämpää. Voin itse aktiivisesti vaikuttaa sekä nykyisiin että tuleviin työtehtäviini ja jatkuvasti tuunata työtäni kun osaamiseni tunnetaan ja potentiaalini ymmärretään!

 

Kaikki alkaa kiinnostuksesta ja sisäisestä palosta

Henkilöbrändäys on eittämättä yksi tämän ja viime vuoden kuumimmista puheenaiheista. En perustele miksi, koska muut osaavat tehdä sen minua paremmin. Itse inspriroiduin ja sain motivaatiota esimerkiksi seuraavista:

Taneli Pasanen: Olenko narsisti, jos brändään?

Eeva Pentikäinen: Aitous on henkilöbrändin kulmakivi myös työnhaussa

Laura Kytölä via Juho Nevalainen: Miten teen itsestäni brändin?

Ville Tolvanen: Brändin rakentaminen verkossa – Case #V

Ilkka Olander: Mistä rakentuu henkilöbrändi ja maine verkossa?

Jarkko Sjöman: Superman viral resume

 
 

1-2-3 – Henkilöbrändäämisen vaiheet

Jaoin tekemisen hallittaviin osiin varmistaakseni nopean käynnistyksen, tehokkaan toteutuksen sekä vaivattoman ylläpidon:

1) Aluksi tutustuin mitä ja miten muut ovat brändäämiseen liittyen tehneet (ks. linkit yllä).

2) Sen jälkeen suunnittelin oman brändin (ks. alla).

3) Lopuksi jalkautin brändin valittuihin kanaviin (ks. lopussa).

 

Oman brändini suunnittelu alkoi ulkoasusta

Visuaalisena ja matemaattis-loogisena henkilönä (lue insinöörinä) visuaalinen ilme oli ensimmäinen asia, jota todella suunnittelin:

  • Brändiväriksi valitsin keltaisen, koska se kuvaa minua parhaiten ja erottuu helposti harmaasta massasta.
  • Tämän jälkeen valitsin blogialusta sekä sopivan teeman (responsiivisuus oli pakollinen ominaisuus WordPress teemaa valitessani).
  • Lopputuloksena syntyi nyt näkemäsi sivu sekä muun muassa Twitter ja Linkedin Avaratar.
  •  

Lopuksi valitsin somekanavat

Valitsin blogin lisäki kolme kanavaa, joissa brändini näkyy ja joihin jalkautin brändi-ilmeeni. Kanavat valitsin sillä perusteella, että ne olivat minulle jo entuudestaan tuttuja tai ne tukivat osaamistani ja brändiäni.

Blogi pakottaa ajattelemaan omaa osaamista ja jäsentämään ajatuksia kirjalliseen muotoon. Samalla voin vaikuttaa ja vahvistaa henkilöbrändiäni. Se on yhdistelmä teknologiaa, tiedettä ja taidetta, Ville Tolvasen ajatusta jalostaen.

Blogiin liittyy myös valittu häsä #DigitalRenaissance . Se on melko pitkä, mutta uniikki, ja mielestäni helposti muistettava. Sitä on käytetty jo muissa yhteyksissä, mutta olen päättänyt ”omia” sen parhaaksi katsomalla tavalla, koska käyttö muualla on keskittynyt pääasiassa englannin kielisissä postauksissa aivan eri asioihin.

Brändäämisessä Twitter-profiili on edelleen suomalaisten keskuudessa vähän hyödynnetty väline. LinkedInin CV-profiilin ohella Twitter-profiileja voi asiakkaat/työnantajat/asiantuntijat etsiä ja tulla löydetyksi tai jäädä piiloon. Alla esimerkkinä Followerwonk.com -palvelun avulla 7.4.2015 haettut suomalaiset fasilitointiosaajat. Tämän perusteella niitä on vain yksi vaikka en usko olevani tässä asiassa yksin.

followerwonk

Suomen Ekonomien mukaan 20% työpaikoista tulee avoimeen hakuun, joten päivittämätön paperinen CV työpöydän laatikossa ei yksinkertaisesti enää vain riitä.

Visuaalinen tarinan kerronta toimii minulle. Tämän seurauksena Windows Phonestani löytyy appsit kuvien editointia varten. Esimerkiksi PicsArt ja Fotor toimivat hienosti tilanteesta riippuen. Useimmat kuvista editoin kännykällä, koska voin tehdä sen milloin vain ja missä vain. Koti-/työkoneella oikea hetki on mennyt jo ohi. Lisäksi yksinkertainen on kaunista ja kuva kertoo tuhat sanaa.
 
Loppujen lopuksi todettakoon, että LinkedIn, blogi, SlideShare ja Twitter tukevat toinen toisiaan, jolloin sisältöä voi hyödyntää ja jakaa tehokkaasti useassa eri kanavassa kohderyhmästä ja tarkoituksesta riippuen.
 
 

Toivottavasti tästä tekstistä oli sinulle hyötyä! Kuulen erittäin mielelläni sinun ajatuksia brändäämisestä, työn tuunaamisesta, tulevaisuuden osaamisesta tai ideoita miten kehittäisit minun omaa henkilöbrändiäni!

-Timo

Advertisements

4 thoughts on “Näin aloitat henkilöbrändäyksen

  1. Reblogged this on noorabarria and commented:
    SoMe-kurssin aiheisiin täydellisesti sopivaa tekstiä! SoMen käytössä nimeomaan tulee mietittyä henkilöbrändäystä, vaikka juuri tällä nimellä ei asiaa ajattelisikaan. Brändihän on lupaus jostakin, se on mielikuva, jonka muut saavat minusta. Jos minua seuraavat saavat minusta yhtenäisen kuvan, joka vastaa omia ajatuksiani ja mielikuvia itsestäni, olen onnistunut henkilöbrändäyksessä, niinkö?

    Like

  2. Hyvä aihe! On tärkeää pitää mielessä mitä itsestään löytyy, ja mitä haluaa löytyvän verkosta. Jos verkosta löytyy paljon ristiriitaista tietoa, ja paljon epäolennaisuuksia, ei se kerro vahvasta henkilöbrändäyksestä.
    Tässä tuli nyt paljon hyviä vinkkejä heti kerralla!

    Like

  3. Pingback: Miksi blogata? | Digital Renaissance

  4. Pingback: ”Minähän en itseäni brändää!” (ja muita henkilöbrändäyksen esteitä)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s